מונטנגרו – קטנה אך ממזרית…

אורלי ועינת יקרות- כפי שהבטחתי – קצת על החוויות שלנו מהמקום הקסום הזה ומקומות מומלצים שהשאירו בנו טעם גדול של עוד…

איזו מדינה, איזו מדינה….

יש בה הרים דרמטיים שחורים (מכאן שם המדינה..), נהרות, אגמים, שמורות טבע, ים – וכל זה במדינה קטנטונת עם אנשים גבוהים ומקסימים (190 סמ’ – זה גובה בהחלט ממוצע שם..) ולא פחות חשוב, המחירים עדיין שפויים!

נחתנו בסוף יולי בשדה”ת של דוברובניק (בדרום קרואטיה) ממש קרוב לגבול עם מונטנגרו. לקחנו את הרכב בשדה”ת וחצינו את הגבול לכוון מנזר אוסטרוג manastir ostrog (חצינו למעשה שני מעברי גבול, האחד מקרואטיה לבוסניה, והשני מבוסניה מ- trebinje למונטנגרו. אבל לא לדאוג – זה ממש לא נורא!) בערך 3 שעות נסיעה. הריני מזהירה- הטיפוס למנזר החצוב בהר לא לבעלי לב חלש, כי נוסעים בשביל צר במעלה ההר וכשמגיע אוטובוס ממול…. או או…. בעיה….  אם כבר שרדתם את השביל, תגיעו לחניה ומשם מטפסים ברגל ורק אז מגיעים לרחבת המנזר. אנחנו לא נכנסנו לכנסיה, רק נהנינו מהנוף והמשכנו הלאה. המלצתי- אם מנזרים חצובים בסלע עושה לכן משהו, אז לכו על זה,ואם אתם לחוצים בזמן –  אפשר לוותר.

מנזר אוסטרוג

משם בנסיעה רגועה ונעימה של בערך שעתיים צפונה לאורך נהר פיבה (Piva River ) עם מי הטורקיז המדהימים שלו, שגרמו לנו לאינספור עצירות לתמונות לא פחות מדהימות עד לעיירה Pluzine.

נהר פיבה

ומשם בכניסה הקרובה ביותר לשמורת הדורמיטור  Durmitor National Parkמשמעות השם היא: “היכן שהאל ישן…” נוף פראי ומרגש של הרים, מצוקים, קניונים עמוקים ויערות עד. מקום נהדר לטרקים, טיולי ג’יפים, פיקניקים כיפיים בנופים עוצרי נשימה. המון שקט יש במקום הזה, הרגשנו כאילו רק אנחנו שם… טיילנו לבד במקום העצום הזה. לנו בעיירה ז’בליאק Zabljak הצמודה לשמורת הדורמיטור. מצאנו חדר בעיירה בעזרת סוכנות התיירות Sumit שמאוד אוהבים ישראלים. הסוכנות ממוקמת על הכביש הראשי של העיירה ומאוד קל למצוא אותה. קיבלנו חדר בקומה עליונה בבית של מקומיים תמורת 20 יורו ללא ארוחת בוקר. בערב יצאנו ברגל למסעדה שהמליצו עליה המארחים על הרחוב הראשי באזור של סוכנות התיירות. מקום פשוט עם ארוחת בשרים פשוטה. אני זוכרת שהזמנתי פלטת בשרים מעורבת והגיעה מנה ענקית וטעימה מאוד, והמחיר – טוב על זה לא מדברים… עד כדי כך היה זול!…

קניונים עמוקים בדורמיטור
ז’בליאק וברקע הפארק הלאומי דורמיטור

למחרת בבוקר אחרי הצטיידות בסופרמרקט במרכז העיירה נסענו לאגם השחור (Crno jezero) מרחק 3 קמ’ מהעיירה. האגם היפה ביותר מבין 18 אגמים קרחוניים בפארק הלאומי דורמיטור. אגמים אלה נקראים “עייני ההר”. הגענו מוקדם בבוקר והקפנו את האגם שמוקף ביער בהליכה נינוחה, כשמדי פעם מי הטורקיז מציצים אלינו כמו גם השתקפות העננים במי האגם. כשסיימנו להקיף את האגם פגשנו טיילים נוספים שהגיעו, אמרנו יפה שלום והמשכנו…

האגם השחור

נסענו לאורך ערוץ נהר מוראצ’ה Moraca היפהפה, תוך כדי זה שאני משגעת את בן זוגי ללא הרף לעצור לתצפית על ערוץ הנהר (כי כפי שאתם מבינים, עצירה אחת לא הספיקה לי, גם לא שתיים..) הערוץ עמוק והמים למטה כל כך תכולים, תמונה מדהימה!

המשכנו במגמת ירידה דרך עיר הבירה פודגוריצה לכיוון חוף הים האדריאטי, לאחת הפנינות אם לא “ה” במונטנגרו והיא העיירה הקטנטונת סבטי סטפן Sveti Stefan (כן, כן – זו עם האי שמחובר בלשונית צרה ליבשה)מה אפשר להגיד על המקום הקסום הזה, כי התמונות אומרות הכל ובענק, והמילים במקרה זה יכולות רק לגרוע… (שאני אגיד דבר כזה?…).

סבטי סטפן

מכיוון שלא סגרנו מקום לינה בסבטי סטפן, נכנסנו לעיירה ונסענו בעיקולים הצרים למטה לכיוון הים, ויותר נכון יהיה לומר – בכיוון משרד התיירות בעיירה. מדובר בתקופת פיק בתיירות במונטנגרו בכלל ובחוף במיוחד. לכן המליצו וכוונו אותנו לאותו משרד שאינני זוכרת את שמו, שיודעים מה מצב התפוסה בכל אחד מבתי המלון כמו גם B&Bַ בסבטי סטפן, שואלים אתכם מה התקציב וההעדפה ועושים את הקישור הטלפוני, כך שכאשר אתם מגיעים למקום, כבר מחכים לכם. שילמנו 60 יורו ללילה ללא ארוחת בוקר (שזה הסכום הגבוה ביותר ששילמנו במונטנגרו), אבל- יחידה מקסימה, נקייה, מיטה נוחה מאוד, עם מרפסת ונוף לים. את ארוחת הערב אכלנו במסעדה חמודה עם אוכל טעים טעים שנקראת  Drago Restaurante ישבנו במרפסת תחת סוכת גפנים עם נוף לים, עם מלצר שהמליץ לי על יין ממונטנגרו (שלמחרת רצנו לקנות ונהנינו ממנו גם בארץ..) ואוכל שליקקנו את האצבעות.

43711963

מי שלא גמור מנסיעה (כמונו..) יכול בשעות אחה”צ לקראת שקיעה ללכת בכייף על החוף והטיילת צפונה לכוון העיירה פרז’נו Przno. מהמם!

אנחנו שהינו בסבטי – לילה אחד, אבל בשביל מנוחה אמיתית צריך לפחות שני לילות.

על הבוקר אחרי קפה על המרפסת (שלא ויתרנו)- עוזבים את הים ומטפסים במעלה ההר (ככה זה במונטנגרו – או עליות או ירידות, וכמו שאומרים: כמספר העליות, כך מספר הירידות…) והפעם פנינו מועדות לקצה ההר בקצה של הקצה למקום שסימן המנהיג המונטנגרי הנערץ פטר פטרוביץ המכונה “נייגוש” את מקום קבורתו עוד בחייו. מאוזולאום נייגוש  Njegosev Mauzole נמצא בלב הפארק הלאומי לובצ’ן Lovcen, וכדי להגיע אליו צריך לטפס כ-500 מדרגות שחלקן חצובות בהר. אני בעליות ממש, אבל ממש לא חזקה, ומיאוש ליאוש פתאום הגעתי לפסגה ולמאוזולאום של נייגוש. אחרי החזרת החמצן לראותי התפניתי להביט סביב וואללה המילים שאמר ברנרד שאו כשהגיע למאוזולאום : “או שמתתי והגעתי לגן עדן, או שאני על הירח..” לא רחוקים מהמציאות שנגלתה לעיננו. ושימו לב לתמונות….

במעלה המאוזולאום של נייגוש
מנוחה לקראת המדרגות הרבות בדרך למעלה…

מכאן בדרך ירידה ויש הרבה ירידה… לכוון המקום שהוא מבחינתי הפנינה השנייה של הטיול: מפרץ קוטור Kotor והעיירה קוטור המוקפת חומה. מדובר בכביש מספר P1 מהעיירה Njeguši. הכביש מאוד מאוד מפותל, והפיתולים ממוספרים. יש נקודות תצפית שמחייבות (איך לא..) צילומים של המפרץ (ושלכם עם המפרץ גם כן.. למזכרת..). אנחנו הזמנו מראש דירונת ב- Apartments Coso המקום פשוט ולא יקר, אך יש לו מספר יתרונות: 1. מרפסת על המפרץ 2. מרחק 12 דקות הליכה מהעיר העתיקה 3. נקי

מפרץ קוטור
הנוף מהמרפסת בדירה שלנו בקוטור

העיר העתיקה בערב זו חוויה אחרת. אתה מרגיש תייר. נכנסים דרך שער העיר שפונה למפרץ. העיר עצמה ממוקמת על צלע ההר, כך שמצד אחד המפרץ ומצד שני ההר. החומות מוארות בלילה ומראות את תוואי החומות על ההר מסביב. מקסים! בתוך החומות המון מסעדות רומנטיות, בתי קפה, גלידריות, חנויות ותיירים שמטיילים להם בנחת, ובחוץ מעגן של יכטות פאר מפוארות בטירוף!! בבוקר כששתיתי את הקפה על המרפסת ראיתי אניית טיולים ענקית שטה לה במפרץ והאווירה – פסטורליה…..

בתוך החומות של קוטור

בבוקר, לצערנו (אנו חייבת לציין) נפרדנו מקוטור המקסימה בדרכנו להיפרד ממונטנגרו ולחצות את הגבול לקרואטיה בדרכנו למקום לינה מפנק ביותר בעיירה צ’בטאט Cavtat במרחק כ- 10 דקות נסיעה משדה”ת של דוברובניק. הזמנתי באינטרנט דירה מפנקת לשני לילות והבעלים בכבודו ובעצמו הגיע לאסוף אותנו אחרי שהחזרנו את הרכב בשדה”ת. המקום נקרא Didan Apartments מדובר בבניין דירות נופש מצוידות בכל מה שצריך, מטבח מאובזר פתוח לסלון ענק עם מרפסת משקיפה לים. המרחק לחוף כ-8 דקות הליכה – לזה אני קוראת התפנקות. בחוץ בריכת שחיה קטנה ומיטות שיזוף במרפסת עם נוף לים – פשוט מושלם!

Didan Apartments
העיירה המדהימה צ’בטאט

דוברובניק במרחק 20 דקות נסיעה באוטובוס עד השער לעיר העתיקה של דוברובניק (ובלי לשבור את הראש בחיפוש אחר חניה..), כך שביום נהנינו מהחוף והים בצ’בטאט, אכלנו צהרים במסעדה איטלקית נפלאה במפרץ על הים בצ’בטאט בשם: Pizzeria Kabalero, אחר כך חזרנו כמו גדולים למנוחת צהריים ארוכה ובשעות אחר הצהריים המאוחרות לקחנו אוטובוס לדוברובניק לבילוי ערב.

images

כניסה לעיר העתיקה בדוברובניק דרך שער פילה Pila Gate, שיטוט ברחוב הראשי Stradun עד כיכר השעון ומשם להמשיך לנמל הישן הקטן והיפהפה. אפשר לעלות לסיור על חומות העיר מיד אחרי הכניסה לעיר העתיקה משער פילה Pila Gate בצד הפנימי שלו. יש לקנות כרטיס והסיורים על החומה הם עד השעה 19:00.

הרחוב הראשי Stradun בדוברובניק
סיור על חומות דוברובניק

במהלך סיורנו על החומות קלטנו בית קפה מדהים ומיוחד מעבר לחומות העיר לכיוון הים..

בית הקפה מעבר לחומות דוברובניק

כשירדנו מחומות העיר, האוויר היה קריר ונעים ואיפשר לנו ללכת לאיבוד בסמטאות העיר המקסימה, בכל פינה מבנים עתיקים (חגיגה למי שאוהב לצלם מבנים מיוחדים ובעיקר בסמטאות הצרות..), מסעדות, בתי קפה, פיצריות טובות וגלידריה אחת מומלצת ביותר. קוראים לה Dolce Vita מצד שמאל בסמטה המקום מודרני צבוע צהוב, עם תריסים כחולים על הגג (לצורכי עיצוב כמובן..). גלידות טעימות, קרפים סוףףףף – שווה שווה שווה

Dolce Vita – טעיםםםם

אוטובוס חזרה לצ’בטאט יש עד חצות, כך שאין בעיה גם בחזרה.

ולסיכום יקירותי- הטחתי וקיימתי. מונטנגרו מדינה קטנטונת (שליש ממדינת ישראל), בעלת טבע מרשים מאוד, אפשרויות טיול מגוונות (לדוגמא איתנו נסעו חבר’ה מהצבא שעשו טרקים של הליכה..), נופים שווים תמונה, בקיצור- כייף גדול!

10 Comments

1. Reply
    מיכאל קונג'ה

יופי של כתבה עם פירוט מדויק. עושה חשק.
    בקרוב…

2. Reply
    מיכאל קונג'ה

יופי של כתבה עם פירוט מדויק. עושה חשק.
    בקרוב…

1. Reply
      מזל שטרנברג

ממש עושה חשק.
      סיגל לא פייר את הביס האחרון מהפנקייק את אכלת. בדיוק כשהלכתי לרגע….
      ממש מרגישים בחוויה איתכם.

3. Reply
    ורד

סיגל,
    ,הפירוט ממש מגרה לטייל,
    המשיכי לתת רעיונות,
    אפשרי לפנות אליך באופן פרטי כדי לתכנן טיול?
    טיול זוגי בסוכות המתקרב, בעיר פראג.

4. Reply
    סיגל Post author

היי ורד,
    נשמח לעמוד לרשותך בתכנון טיול זוגי לפראג.